Zakładki:
Liczniki odwiedzin
środa, 25 maja 2016
Co oprócz niewła ściwej diety, braku ruchu i stresu ma wpływ na choroby serca? Okazuje się, że przebywanie na terenach o wysokim stopniu zanieczyszczeń pochodzących z upraw rolnych lub wytwarzanych przez przemysł. Winić za ten stan należy pył, którego cząsteczki są cieńsze niż ludzki włos, a po wniknięciu do ludzkiego organizmu mogą bezpośrednio wpływać na twoje zdrowie. Od dawna znany jest fakt, iż wydzieliny z rur samochodowych mogą uszkadzać płuca, a także przenikać do układu krwionośnego. Brakowało jednak dowodów na to, że zanieczyszczenia powietrza mogą mieć negatywny wpływ na serce. Jednak badacze z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Heatlh zaczęli snuć przypuszczenia dotyczące związku zanieczyszczeń powietrza z chorobami układu krążenia. Zauważyli bowiem, że liczba pacjentów przyjmowanych do szpitala rosła w dni, gdy stężenie pyłu w atmosferze przekraczało dopuszczalne normy. Przyczyną były nie tylko unoszące się w powietrzu odpady budowlane lub pozostałości po środkach ochrony roślin, ale również piach przenoszony przez wiatr pustynny.
Źródło: Environ Health Perspect, 2015; 123:1152-8
09:11, soeltech
Link Komentarze (1) »
wtorek, 24 maja 2016

Białe pieczywo - pięć powodów, dla których lepiej go nie jeść

 

chleb – „owoc ziemi i pracy rąk ludzkich” – jest podstawowym pokarmem naszej cywilizacji. Nadszedł jednak czas, gdy warto pożegnać się z białym pieczywem. Oto dlaczego:

1. Zbyt zmodyfikowane

Pszenicy nie można już dziś uznać za pokarm zdrowy i odpowiedni dla wszystkich. Nawet ekologiczna czy pełnoziarnista jest obecnie wysoce zmodyfikowaną hybrydą. Zawiera zbyt wiele glutenu (białka, które ma tendencję do podrażniania ścian jelit), a znacznie mniej minerałów i witamin niż pszenica sprzed stu lat.

To wielka szkoda, ponieważ ten niegdyś pełnowartościowy pokarm dziś stosowany jest w mąkach oraz dodawany do żywności głównie jako substancja zagęszczająca.

2. Zbyt ubogie w błonnik, witaminy i minerały

Mąkę, z której wypieka się białe pieczywo, pozbawia się najpierw najcenniejszych składników, aby… nakarmić nimi świnie i inne zwierzęta hodowlane. Pszenica pełnoziarnista nie jest zdrowa, ale przynajmniej zawiera błonnik, witaminy i minerały. Tymczasem w procesie produkcji białej mąki z ziaren pszenicy usuwa się zarodki wraz z otrębami.

To, co pozostaje, zawiera śladowe ilości błonnika i jest ubogie w minerały i witaminy. W zasadzie niewiele różni się od skrobi. To kalorie w czystej postaci, bez cennych składników odżywczych.

Doszliśmy już do takich absurdów, że papierowe pudełko po płatkach śniadaniowych może zawierać podobną ilość mikroelementów, co same płatki. O ile nie więcej…

I nie daj się zwieść etykietom informującym, że płatki „wzbogacono” w witaminy (odnosisz więc wrażenie jakby dodano je do tych istniejących). Niektóre płatki „wzbogaca się” właśnie dlatego, że są one tak bardzo ubogie w składniki odżywcze – zaalarmowali o tym naukowcy już w 1945 r. Część producentów dodaje zatem 3 lub 4 witaminy i trochę żelaza. Ale to tak, jakby ktoś ukradł nam z konta 10 tysięcy złotych, a potem postanowił nas „wzbogacić”, wręczając 2 złote.

3. Zbyt słone

Współczesny chleb jest zbyt słony. Kilogram zawiera zwykle około 19 g soli. Jedna bagietka (250 g) zawiera 4,7 g soli , czyli prawie tyle, ile wynosi maksymalne dzienne spożycie zalecane przez WHO – Światową Organizację Zdrowia (5 g dziennie na osobę). W raporcie AFSSA (Francuskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności) opublikowanym w 2002 r., chleb (i suchary) znalazły się na czele listy produktów na co dzień dostarczających nam soli.

Tymczasem chleb wyprodukowany bez dodatku soli powinien zawierać zaledwie od 0,2 do 2,2 g chlorku sodu na kilogram.

4. Zbyt słodkie

Białe pieczywo nie należy już do cukrów wolno przyswajalnych. Bez wątpienia jest cukrem „szybkim”, o wysokim indeksie glikemicznym, który powoduje gwałtowny wyrzut insuliny i reaktywną hipoglikemię.

Indeks glikemiczny określa wpływ spożywanych pokarmów na glikemię (stężenie glukozy we krwi) mierzoną co 15 minut przez dwie godziny po jedzeniu.

Indeks równy 100  odpowiada czystej glukozie, indeks równy 90 białemu pieczywu, które – jak już wyjaśniłem – jest czystą skrobią, a skrobia to nic innego niż łańcuch cząsteczek glukozy.

Oznacza to, że spożywanie białego pieczywa jest gorsze niż zajadanie się kostkami cukru. Gwałtownie podwyższa poziom cukru we krwi, zakłócając pracę trzustki, a także powoduje pik insulinowy, co z czasem może doprowadzić do insulinooporności, cukrzycy, otyłości i chorób sercowo-naczyniowych.

5. Zbyt bogate w gluten

Dzisiejsze zboża, będące efektem różnych modyfikacji, zostały wyselekcjonowane ze względu na wysoką zawartość glutenu. Gluten to mieszanina białek – im więcej go w mące, tym wypiekany z niej chleb będzie bardziej wyrośnięty, elastyczny i miękki. Takie pieczywo wygląda ładniej i ma większą objętość, więc lepiej się sprzedaje.

Problem w tym, że układ trawienny wielu z nas nie toleruje glutenu w takich ilościach, w jakich dostarcza nam go współczesne pieczywo. Nietolerancja glutenu zaś powoduje zmęczenie, bóle brzucha, biegunkę, refluks żołądkowo-przełykowy, problemy ze stawami, egzemę, a nawet może powodować zaburzenia neurologiczne.

Czas na rewolucję?

Filozof Guy Debord dziwi się, że piekarzom udało się zastąpić prawdziwy chleb imitacją, nie wywołując przy tym rewolty.

Przecież jeszcze przed rewolucją francuską z 1789 r. próby fałszowaniachleba zakończyły się... zamieszkami społecznymi. Tymczasem współcześnie, około dziesięciu lat temu z większości krajów europejskich prawie zniknął chleb – zastąpiono go pseudochlebem(mąki nieodpowiednie do wypieku chleba, chemiczne substancje spulchniające oraz elektryczne piece), a to potworne wydarzenie nie tylko nie wywołało żadnej spektakularnej fali protestów, ale nawet nikt o tym głośno nie wspomniał1.

Wniosek

Sardynki, sałatę, jajka na twardo czy szynkę można równie dobrze jeść bez chleba.

A co ważne, poczujesz się po takim posiłku lekko i energetycznie.

 

Źródło

1.  Guy Debord, Encyclopédie des nuisances, tome I, fascicule 5, 1985


                      

 
08:15, soeltech
Link Dodaj komentarz »
piątek, 13 maja 2016

Nadwrażliwość nerwowa, stany apatii, bezsenność, bóle głowy i migreny, wrażliwe dziąsła, mdłości i biegunka, zmęczenie, osłabienie mięśni, choroby skórne, przebarwienia skóry, trądzik, przykry zapach z ust, owrzodzenia ust, pelagra, ale także depresja, schizofrenia, migrena, ADHD lub choroby grzybicze – czy takie dolegliwości można skojarzyć z niedoborem jednej z witamin?

O ile coraz więcej mówi się o witaminach z grupy B, to znaczenie jednej z nich – B3 (nazywanej również witaminą PP lub niacyną) – nie jest do końca doceniane. Nie do końca możesz być świadomy tego, że jej niedobory mają niekorzystny wpływ na twoje zdrowie i samopoczucie. W przypadku jej braku mogą wystąpić schorzenia i dolegliwości wspomniane na wstępie i wiele innych.

Witamina B3 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, a jej nadwyżki są wydalane z moczem. Co oznacza, że twój organizm nie jest w stanie jej magazynować. Musisz stale ją uzupełniać, najlepiej wraz z pokarmem lub w postaci suplementów. Aby utrzymać jej stały poziom we krwi, zalecane jest dostarczać ją w małych porcjach częściej niż w większych rzadko.
Co istotne, witamina ta jest odporna na działanie wysokich temperatur.

Ta niewielka molekuła bierze udział aż w ponad 300 reakcjach biochemicznych w naszym ustroju, zatem nic dziwnego, że możesz mieć problemy zdrowotne, gdy jej masz za mało. Ponadto ze wszystkich witamin z grupy B to właśnie niacyny ilościowo potrzebujesz najwięcej.

Systematyczne spożywanie używek (kawa, alkohol) oraz „pustych” węglowodanów (szczególnie cukru i białej mąki) przyczynia się do szybkiego pustoszenia zasobów niacyny w ustroju. Natomiast jeśli zaś masz przez dłuższy czas niedobór niacyny, to prowadzi to schorzenia określanego jako pelagra.

Witamina PP rozszerza naczynia krwionośne, co u osób z wąskimi żyłami może złagodzić dolegliwości krążeniowe. Ponadto może pomagać cierpiącym na bóle migrenowe, pod warunkiem że usunie się produkty blokujące jej przyswajanie, w tym cukier.

Znana jest również jako "witamina uszczęśliwiająca nerwy", gdyż oddziałuje pozytywnie na system nerwowy i stan psychiczny człowieka. Rzeczywiście koi ona nerwy, ułatwia sen, zapewnia spokój psychiczny. Znalazła też zastosowanie j w leczeniu zaburzeń psychicznych, a szczególnie schizofrenii. Niedobór witaminy B3 często jest bowiem uznawany jako stan schizofreniczny.

Niacyna reguluje poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza zatem ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Hamuje ilość "złego" cholesterolu (LDL) i trójglicerydów (molekuł tłuszczu), a podnosi poziom "dobrego" cholesterolu (HDL). Według badań obniża ona poziom cholesterolu o 22%, a tłuszczu aż o 52%.

Witamina B3 uczestniczy w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, które w przemianach metabolicznych mają na celu uwalnianie energii; bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi oraz hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków.


Gdzie możesz znaleźć niacynę?
• drożdże piwne - 35,5 mg/100g
• orzechy ziemne - 24,2 mg/100g
• otręby pszenne - 21 mg/100g
• rośliny strączkowe,
• sery,
• masło orzechowe i orzechy,
• odtłuszczone mleko,
• suszone brzoskwinie - 8,2 mg/100g
• pełne ziarno zbóż - 5,2 mg/100g
• migdały - 4,7 mg/100g
• kasza gryczana - 4,0 mg/100g
• soja - 2,9 mg/100g
• grzyby
• pomidory - 1,4 mg/100g.
Pamiętaj o tym, że nadmierne spożywanie cukru (w tym miodu), słodyczy, wyrobów z białej mąki lub napojów słodzonych prowadzi do utraty niacyny i poważnych jej niedoborów w organizmie.

Jej wchłanialność mogą pogorszyć: sulfonamidy, alkohol, tabletki nasenne, estrogen, antybiotyki, środki antykoncepcyjne, kawa, herbata, cukier, azotan sodu.

Na polepszenie wchłaniania witaminy PP mają pozytywny wpływ: kompleks witamin B, witamina B1, witamina B2, witamina B5, witamina C, fosfor, chrom.

Skutki niedoboru witaminy B3

• ogólne osłabienie,
• bezsenność,
• bóle głowy,
• trudności z pamięcią,
• zaburzenia w działaniu układu nerwowego: agresywne zachowanie, wybuchy złości, niepokój, depresje, nadmierna aktywność (ADHD dzieci żyjących na słodyczach),
• zaburzenia procesu oddychania komórkowego,
• pogorszenie stanu skóry,
• choroby skórne,
• owrzodzenie warg i ust,
• przebarwienia (plamy) na skórze,
• pelagra – tzw. rumień lombardzki, objawiająca się zapaleniem skóry oraz zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego,
• zwiększona wrażliwość skóry na światło słoneczne,
• drożdżyce.
Zastosowania profilaktyczne
Niacyna znajduje szerokie zastosowanie w profilaktyce takich problemów zdrowotnych jak:
• bóle menstruacyjne
• nieregularne menstruacje
• problemy skórne
• bóle migrenowe
• problemy z krążeniem
• wysokie ciśnienie krwionośne
• zawroty głowy w syndromie Meniera
• zajady
• wysoki poziom cholesterolu
• szum w uszach
• niektóre rodzaje cukrzycy
• świszczący oddech w astmie.


Źródło: http://www.akademiawitalnosci.pl/10-najpotezniejszych-protokolow-witaminowych-cz-7-niacynowy-protokol-doktora-abrama-hoffera/#more-5930
http://ajurweda.blogspot.lu/2015/03/witamina-b3-niacyna-zdrowie-i-uroda.html

Więcej informacji: http://eco-medico.co.uk/niacyna-zamiast-wyniszczajacych-lekow#

Tagi: witaminy
11:19, soeltech , Witaminy
Link Dodaj komentarz »