Zakładki:
Liczniki odwiedzin
piątek, 15 kwietnia 2011

Kwasy tłuszczowe Omega 3 – chyba każdy o nich słyszał? 

W dzisiejszych czasach znane są ogromne ilości badań naukowych nad tymi kwasami tłuszczowymi odnośnie ich wpływu na nasze zdrowie. Dzięki temu stały się one wielkim odkryciem przemysłu spożywczego. W ostatnich latach stały się bardzo modne, a nazwę  „OMEGA 3”  możemy spotkać w każdym sklepie podczas robienia zakupów. Widzimy je w działach z margarynami, paluszkami rybnymi,  w drogeriach, aptekach itd. Reklamy informują nas o ich szczególnej roli w ochronie serca. Producenci towarów zawierających Omega 3 podkreślają ich wprost zbawienny wpływ na nasz układ krążenia. Ale nie każdy z nas wie, czym są kwasy tłuszczowe Omega 3? Jaki właściwie mają wpływ na nasze zdrowie?

Dzisiejszy artykuł ma na celu przybliżenie tego tematu.

 

Rodzina, do której należy Omega 3 - to kwasy tłuszczowe wielonasycone. Omega 3 występuje zarówno w pokarmie roślinnym jak i zwierzęcym. Niestety organizm ludzki nie jest w stanie tego kwasu samodzielnie produkować w wystarczającej ilości i dlatego dla jego prawidłowego funkcjonowania musimy go regularnie przyjmować  wraz z pożywieniem, aby zapobiegać ich niedoborom.

Do Omega 3 pochodzenia roślinnego zalicza się tzw. kwas alfa liponowy (ALA), który znajdziemy w olejach roślinnych, oleju lnianym, rzepakowym, sojowym, z orzecha włoskiego.  Najlepsze działanie na organizm ludzki mają kwasy EPA (kwas eikozapentaenowy), czy DHA (kwas dokozaheksaenowy). Kwasy te są pochodzenia zwierzęcego i największą ich ilość znajdziemy w tłustych rybach zimnowodnych takich jak łosoś, śledź, makrela, czy tuńczyk które przerabiają kwas  alfa liponowy  pochodzący z mikroalg na EPA i DHA.

Omega 3 jest nieocenione dla prawidłowego funkcjonowania  organizmu ludzkiego i jego funkcje w budowie tkanki mózgowej, błon komórkowych czy syntezy niektórych hormonów potwierdzają liczne badania naukowe. Wpływ kwasów Omega 3 w prewencji i leczeniu takich chorób jak alergie, Alzheimer, Parkinson, stany zapalne w organizmie został wielokrotnie potwierdzony i można znaleźć niezliczoną ilość artykułów w fachowej literaturze. Jednak najbardziej znany jest wpływ kwasów tłuszczowych Omega 3 na układ krążenia i choroby serca. Znana jest powszechnie prawda, że Eskimosi dostają mniej zawałów serca niż mieszkańcy Europy Centralnej i Środkowej. Głównym tego powodem jest tradycyjna, bogata w ryby zimnomorskie, dieta Eskimosów. Omega 3 a zdrowe serce i układ krążenia.

Badania wykazały, iż pacjenci ożywiający się pokarmem bogatym  w Omega 3 (DHA i EPA) rzadziej doznają zawałów serca niż osoby z grupy kontrolnej. Japońscy naukowcy potwierdzili też zależność pomiędzy wysokim spożyciem ryb i obniżonym ryzykiem wystąpienia choroby sercowo-naczyniowej. Zauważyli oni, że przy spożyciu ryb powyżej 20 g dziennie obserwuje się wyraźny spadek ryzyka zawału serca. Pozytywny wpływ na układ krążenia i serce jest wielorakie. Kwasy tłuszczowe Omega 3 mogą pomóc w  hamowaniu rozwoju choroby wieńcowej poprzez obniżenie poziomu trójglicerydów, jak też optymalizują krzepliwość krwi zmniejszając tym samym ryzyko trombozy (tzn. tworzenia zakrzepów krwi w naczyniach). Amerykańscy naukowcy odkryli, że dzienne spożycie 3-4g DHA i EPA może obniżyć poziom trójglicerydów o 20 do 50 procent.

Wpływa on na podwyższenie poziomu „dobrego” cholesterolu (HDL), który jak wiemy, pomaga w transporcie nadwyżek całkowitego cholesterolu do wątroby. Zbyt wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy i w tym wypadki Omega 3 pomaga, poprzez obniżenie ciśnienia krwi. Omega 3 mogą przyczyniać się do łagodzenia działania niektórych hormonów podwyższających ciśnienie krwi, rozszerzania światła naczyń włosowatych. Wpływając na błonę komórkową krwinek czerwonych, wzmacniając ich elastyczność oraz sprawność naczyń układu krwionośnego sprawiają, że nasze krążenie wraca do normy. Jest to kwestia nader istotna, ponieważ zakłócone krążenie krwi może przyczyniać się do niedrożności naczyń wieńcowych serca i co za tym idzie - zawałów.

Amerykańscy i europejscy lekarze - specjaliści chorób serca oaz Komisja Europejska zalecają spożywanie przynajmniej 2 razy w tygodniu potraw złożonych z ryb. Dobrym rozwiązaniem jest też przyjmowanie odpowiednich suplementów diety bogatych w Omega 3 np. tran. Zasada biologicznej synergii podpowiada, że lepiej przyjmować łącznie kwasy tłuszczowe np. Omega 3 z witaminą E w celu uzyskania dodatkowych korzyści zdrowotnych. Pamiętajmy, iż odpowiednia dieta, bogata w witaminy, mikro- i makroelementy, minerały oraz kwasy tłuszczowe w optymalnych ilościach to jeden z najistotniejszych warunków, by jak najrzadziej odwiedzać kliniki kardiologiczne.

 

Tekst źródłowy:http://www.dr-rath-koalicja.pl/wiadomosci/20110201wiadomosci.pdf